woensdag 29 september 2010

Hanos-ISPC Breda

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik werk elke zaterdag bij de Hanos-ISPC Breda. Dit is een hele grote horeca groothandel. Ik werk op in de brasserie van dit pand. Dit is net zo als elke ander brasserie we verkopen koffie, broodjes, gebak etc. We maken alles vers uit de keuken. Ik heb verschillende taken: ik sta in de keuken om alle broodjes en gerechtjes klaar te maken, ik sta achter de bar, ik serveer alles uit en aan het eind van de dag zorg ik dat alles schoon wordt gemaakt volgens de regels.

Verloop opdracht:
Ik werk erg graag bij de Hanos-ISPC en neem het werk ook erg serieus. Ik werk er nu iets meer als een jaar en heb al verschillende verantwoordelijke heden gekregen. Zo kan ik alles geheel zelfstandig draaien en ik kan de kassa tellen. Het komt wel eens een enkele keer voor dat allebei de leidinggevende er niet zijn en dan ben ik de gene die op dat moment de leiding heeft.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Netwerken

Competentie 1: Netwerken

Situatie: Bij de Hanos-ISPC komen erg veel bekende en onbekende restaurant, cafe en hotel eigenaren of managers. Ik leer erg veel van deze mensen kennen omdat ze vaak wat komen drinken in de brasserie. Ik raak graag aan de praat met deze mensen om mijn netwerk te verbreden. Ik heb al een aantal business kaartjes gehad van mensen die ik mag bellen als ik een stage zoek.

Taken: Ik heb tijdens mijn werk mijn netwerk uitgebreid. Ik heb veel met mensen gepraat en informatie uitgewisseld. Ik heb veel interesse getoond door vragen te stellen over het bedrijf en ook echt laten merken dat ik het interessant vond wat er verteld werd.

Acties: Ik raak altijd met mensen die aan de bar zitten aan de praat, vooral als diegene alleen is om boodschappen te doen. Vaak begint het als een heel gewoon praatje over het weer bijvoorbeeld. Ik vraag altijd wat voor zaak hij/zij heeft en vaak vertellen ze dan erg veel over het bedrijf. Ik zorg er ook altijd voor dat ik veel interesse toon in wat ze vertellen, en vaak krijg ik daarna de kans om te vertellen wat ik voor opleiding doe. Sommige klanten zijn dan erg geïnteresseerd en vragen door. Aan het eind van het gesprek is het al een aantal keer voorgekomen dat ik een kaartje krijg met als opmerking erbij dat ik ze kan bellen als ik ergens hulp bij nodig heb (stages, leisure for life).

Resultaat: Doordat ik altijd interesse toon in wat de klanten mij vertellen vragen ze ook vaak naar wat ik precies doe naast mijn werk. Ik krijg dan de kans om te vertellen wat ik voor opleiding doe. Sommige klanten reageren er erg positief op en bieden dan ook aan het eind van het gesprek hun kaartje aan.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik erg goed een gesprek kan aanknopen met iemand. De klanten waarderen het ook vaak als je een praatje met ze maakt en vertellen vaak uit hun zelf al veel dingen. Ik ben ook erg tevreden over de hoeveelheid contacten die ik heb gelegd tijdens mijn werk. Ik ben van plan om hier mee door te gaan tijdens mijn werk om zo nog meer contacten te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten