donderdag 12 april 2012

PromZ event beurs 2012

Bedrijf/opdrachtgever:
Panterkist




Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Voor het bedrijf Panterkist heb ik samen met de eigenaresse van dit bedrijf (Ruby Kramer) de beurs PromZ event bezocht, de marketing vakbeurs over actiemarketing en promotionele producten en relatiegeschenken. Mijn rol was om relevante informatie, trends en otnwikkelingen en weetje te verzamelen die Ruby goed kon gebruiken voor haar bedrijf Panterkist. PanterKist is een vooruitstrevend merchandise en retailadviesbureau dat zich richt op bedrijven in de vrijetijdssector die hun beleid in de souvenirwinkel willen verbeteren. PanterKist laat zich inspireren door de 6 P’s van de marketingmix, te weten: prijs, personeel, product, promotie, plaats en presentatie. Met behulp van nationale en internationale winkelvoorbeelden en winkelervaringen weet PanterKist de juiste balans te creëren in winkels. Aan het eind van de dag hadden we nog een gesprek met Jeroen van Stretch a penny dit is een leverancier en Ruby vond het voor mij interessant om ook een keer een leveranciersgesprek mee te maken. Daarnaast was het de bedoeling dat ik een artikel zou schrijven over de beurs voor de website van Pretwerk.nl

Verloop opdracht:
Het was een erg leuke en leerzame dag. Het was voor mij zeer interessant om te zien wat bedrijven allemaal wel niet bedachten aan premiums, give-away’s en relatiegeschenken. Er waren 200 exposanten op de beurs en we hebben er dan ook wel een paar uurtjes over gedaan om heel de beurs te bezoeken. Ik heb zoveel mogelijk informatie proberen te verzamelen en goed meegeluisterd met de gesprekken die Ruby met sommige ondernemers voerden.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
                                1. Marktgerichtheid
                                2. Schriftelijke communicatie
                                3.  Visie
                                4. Creativiteit

Competentie 1: Marktgerichtheid
 
Situatie: Op de beurs van PromZ event heb ik samen met Ruby veel ondernemers gesproken. De gesprekken gingen over de producten die ze aanboden en over de nieuwste trends en ontwikkelingen op de markt en hoe hun bedrijf daarop inspeelden. Het doel was om meer inzicht te krijgen in Premiums, give-away’s en relatiegeschenken zodat Ruby dit voor haar onderneming kon gebruiken.
 
Taken: Mijn taken, ten aanzien van de competentie, waren om informatie te verkrijgen over producten, trends en ontwikkelingen, maatschappelijke invloeden en potentiële markten en doelgroepen. Er werd van mij verwacht dat ik een professionele houding aan zou nemen en alle informatie die relevante informatie te verzamelen zodat ik dit later met Ruby nog een keer na kon bespreken.
 
Acties: Ik heb verschillende ondernemers gesproken op de beurs zo ben ik in contact gekomen met Green Gifts & promoties. Ik heb een lang gesprek gehad met deze ondernemer over het belang van ecologisch, biologisch verantwoord ondernemen. Hij verteld mij dat dit steeds meer ging meespelen bij bedrijven en dat er ook een grote druk vanuit de maatschappij is. Bedrijven moeten zich steeds meer betrokken gaan voelen bij de wereld. Hij vertelde ook dat ondernemers hier ook een beter imago door krijgen. Consumenten vinden het belangrijk als bedrijven en organisaties Maatschappelijk verantwoord betrokken zijn. Dit is een trend die steeds verder gaat doorzetten. Daarna heb ik ook nog een lang gesprek gehad met Ronald die een artikel over de Oranje gekte heeft geschreven in het PromZ magazine. Hij vertelde mij dat elk bedrijf iets met de Oranje gekt moest doen. 98% van de Nederlanders heeft namelijk een positieve associatie met Oranje. Als bedrijf kun je hier slim op in spelen door leuke give-aways of premiums weg te geven. 30% van de consumenten heeft weinig met het EK of Wk maar vinden de Oranje acties wel leuk. Volgens hem is het een gemiste kans als je niks doet met het EK. Aan het eind van de dag hadden we een afspraak Jeroen van stretch a penny. Dit bedrijf stelt machines gratis beschikbaar aan locaties waar veel toeristen komen. Met deze machine maakt de bezoeker een souvenir van de locatie waar hij op dat moment aanwezig is. Het maken van een souvenir kost €1,05 waarbij het 5 cent muntje veranderd in een souvenir. De Euro is winst en wordt verdeeld door stretch a penny en de locatiehouder. De machine is dus gratis en genereert als het goed is ook extra inkomsten. Omdat Ruby een paar grotere klanten heeft die misschien wel geïnteresseerd zijn in dit product was dit gesprek zeer interessant en er komt nog een vervolg gesprek.
 
Resultaat: Doordat ik een professionele houding heb aangenomen op de beurs en oprecht geïnteresseerd was  heb ik een paar goede gesprekken kunnen voeren met stand houders op de beurs. Ik ben zo wat meer te weten gekomen over de trends en ontwikkelingen die zich voordoen op de markt. Ik vond het zeer interessant om een keer met een echt ondernemer (Ruby) mee te mogen kijken. Het leveranciersgesprek aan het eind van de dag was voor mij ook erg leuk en leerzaam.
 
Terugkoppeling: Ik vind dat ik het erg goed heb gedaan. Ruby had me voordat we naar de beurs gingen wat tips gegeven over welke bedrijven wel en niet interessant waren. De volgende keer zou ik sommige gesprekken met standhouders die niet interessant waren eerder afbreken. Ik wilde graag beleefd zijn en hun verhaal aan horen maar dit kosten erg veel tijd. En het is ook niet leuk voor de standhouder als hij heel zijn verhaal tegen iemand staat te vertellen die eigenlijk toch niet echt geïnteresseerd is in zijn product. De volgende keer ga ik hier op letten.


Competentie 2: Schriftelijke communicatie
 
Situatie: Nadat ik de PromZ event beurs had bezocht (beurs voor give-aways) heb ik in samenwerking met Ruby Kramer (Panterkist) een artikel geschreven voor de website van Pretwerk.nl. Het doel was om een artikel te schrijven met de nieuwste trends, opvallendste producten en interessante weetjes over give-aways. Omdat ik nog nooit eerder een artikel had geschreven was de schrijfstijl voor mij wel een struikelblok maar ik heb er samen met Ruby een mooi artikel van gemaakt.
 
Taken: Mijn taken ten aanzien van de competentie was om een webtekst (artikel) te schrijven voor de site van Prewerk.nl. Er werd van mij verwacht dat ik foutloos een artikel zou schrijven met daarin de nieuwste trends, opvallendste producten en interessante weetjes over give-aways.
   
Acties: Omdat ik nog nooit een artikel had geschreven, heb ik eerst artikelen die eerder verschenen waren op Pretwerk.nl bestudeerd. Zo heb ik een eerste opzet gemaakt voor mijn eigen artikel. Deze heb ik naar Ruby gestuurd die wat aanpassingen heeft gedaan in de opzet. Daarna ben ik aan de slag gegaan met de inhoud van het artikel. Zo heb ik de volgende dingen beschreven:  een definitie van promotie:Waar is promotie op gericht en voor wie is het? Een stukje over duurzaamheid van producten en over het EK-virus die op dit moment al in volle gang is. Deze opzet heb ik vervolgen met Ruby besproken en zo heb ik het artikel compleet gemaakt. Het artikel kunt u terug vinden op: http://pretwerk.nl/topnieuws/dit-is-een-weggevertje/12151
  
Resultaat: Nadat ik het artikel heb geschreven was ik best wel trots op mezelf. Teksten schrijven is namelijk niet mijn sterkste punt. Ik heb veel geleerd over hoe je webteksten moet schrijven en hoe je het interessant maakt voor de lezer. Daarnaast heb ik geleerd dat je wel een artikel moet schrijven over iets wat je leuk vind want dan breng je dat enthousiasme ook over op de lezer. De hoofdredacteur van Pretwerk heeft het artikel goed gekeurd en als het goed is word het artikel binnenkort gepubliceerd op de website van pretwerk.nl

Terugkoppeling: Ik vond het erg leuk om een keer een artikel te schrijven voor een website die veel bezocht wordt door de recreatiebranche. Ik heb er veel van geleerd en de volgende keer is het waarschijnlijk voor mij gemakkelijker om een artikel te schrijven omdat ik veel handige tips heb gehad tussendoor.

Competentie 3: Visie
Situatie: Op de beurs van PromZ event heb ik samen met Ruby veel ondernemers gesproken. De gesprekken gingen over de producten die ze aanboden en over de nieuwste trends en ontwikkelingen op de markt en hoe hun bedrijf daarop inspeelden. Het doel was om meer inzicht te krijgen in Premiums, give-away’s en relatiegeschenken zodat Ruby dit voor haar onderneming kon gebruiken. Nadat ik de beurs heb bezocht heb ik hier ook een artikel voor geschreven voor Pretwerk.nl. Ik heb in dit artikel relevante trend en ontwikkelingen beschreven en zo het accent gelegd op de toekomst.
 
Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen over de nieuwste trends en ontwikkelingen van give-aways, premiums en relatiegeschenken. Daarnaast moest ik een artikel schrijven voor Pretwerk.nl en moest ik daar de meest opvallende trends en ontwikkelingen in beschrijven. Het was belangrijk dat ik het accent op trends die in de toekomst zouden doorzetten.
 
Acties: Ik heb verschillende ondernemers gesproken op de beurs zo ben ik in contact gekomen met Green Gifts & promoties. Ik heb een lang gesprek gehad met deze ondernemer over het belang van ecologisch, biologisch verantwoord ondernemen. Hij verteld mij dat dit steeds meer ging meespelen bij bedrijven en dat er ook een grote druk vanuit de maatschappij is. Bedrijven moeten zich steeds meer betrokken gaan voelen bij de wereld. Hij vertelde ook dat ondernemers hier ook een beter imago door krijgen. Consumenten vinden het belangrijk als bedrijven en organisaties Maatschappelijk verantwoord betrokken zijn. Ik heb deze informatie ook verwerkt in mijn artikel. Dit is namelijk een trend die niet alleen in de vrijetijdsbranche speelt maar eigenlijk in alle branches. Ook heb ik met Ronald gesproken hij had een artikel geschreven over de Oranje gekte in PromZ magazine. Ook deze informatie heb ik verwerkt in mijn artikel. Een bedrijf kan het EK goed gebruiken om hun give-aways, premiums en relatiegeschenken op te baseren. Aangezien het EK of WK om de twee jaar terug keert is het de kunst om iets vernieuwend te bedenken. Dingen die in het verleden allemaal al zijn bedacht beginnen te vervelen. Als laatste heb ik zelf een nog een stukje geschreven over een product dat ik zelf erg leuk vind en waar ik ook toekomst in zie. Het artikel kan u terug vinden op:
 http://pretwerk.nl/topnieuws/dit-is-een-weggevertje/12151
 
Resultaat: Doordat ik op de beurs echt heb gezocht naar opvallende trends en ontwikkelingen kon ik een goed artikel schrijven voor Pretwerk.nl. Ik had eigenlijk teveel informatie en moest ook een selectie maken van de dingen die ik wilde gebruiken. Het artikel is uiteindelijk geplaatst op de site van Pretwerk.nl.
 
Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik heb zoals bij de competentieomschrijving stond goed gekeken naar relevante trends en ontwikkelingen en heb hierbij de accent gelegd op mogelijkheden in de toekomst.

Competentie 4: Creativiteit
 
Situatie: Tijdens de PromZ event beurs stond er een ondernemer (Below the line) die zich bezig hield met producten die verantwoord waren voor het milieu. Ze hadden een soort kubus staan waar je met 8 personen kon deelnemen aan een creatie groepsproces. Het was de bedoeling dat je met 8 mensen gingen brainstormen over een nieuw product (give-away) dat verantwoord was voor het milieu. Het doel was om in 20 minuten tot een paar goede ideeën te komen voor een vernieuwend product.
Taken:  Mijn taken ten aanzien van de competentie waren om actief deel te nemen aan het groepsproces. Daarnaast moest ik een vernieuwend product verzinnen of ideeën voor een vernieuwende product die verantwoord waren voor het milieu (dit was in kader van het concept van Below the line).
 
Acties: Iedereen kon vrijwillig meedoen aan het brainstormproces in de kubus. Toen 8 mensen zich hadden aangemeld werd er eerst een korte uitleg gegeven over wat we gingen doen. Below the line wil zich graag meer gaan richten op milieu verantwoorden producten. Ze hadden zelf al wel wat ideeën over sommige producten maar ze wilden graag weten of ze doormiddel van deze kleine groepsprocessen er nog meer bruikbare ideeën uitkwamen. We kregen een groot wit vel waar we steekwoorden op konden schrijven. Ik ben begonnen met het woord milieu vriendelijk in het midden te schrijven en zo konden we een mindmap maken. Daarna heb ik alle ideeën en woorden van iedereen opgeschreven. Daar ben ik ongeveer 10 minuten mee bezig geweest. Daarna hebben we gekeken welke ideeën er bruikbaar waren. Zo kwamen we op keycords die gemaakt werden van gerecycled materiaal. Als Below the line het product aan het bedrijf verkoop kan dat bedrijf ook zijn eigen logo erop laten bedrukken. Aan het eind van de sessie werd ons idee kort op papier gezet. Below the line ging kijken welk idee het meest bruikbaar was en de winnaar kreeg nog bericht als ze hun idee was uitgekozen. 
 
Resultaat: Doordat ik actief heb deelgenomen samen met de andere is er een leuk product uitgekomen die ook echt bruikbaar kan zijn. De ondernemer was erg tevreden over ons idee en ze vonden het ook erg leuk dat we zo enthousiast waren tijden het proces.
 
Terugkoppeling: Het was erg leuk om spontaan aan een creatieve groepsessie mee te doen. Ik vind ook dat ik het goed gedaan heb. Ik heb goed meegedaan aan het brainstormproces en heb samen met de rest van het groepje een leuk product voor Below the line bedacht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten