donderdag 29 december 2011

De Efteling - UniPartners rapport

Bedrijf/opdrachtgever:
De Efteling

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Tijdens mijn stage, bij de Efteling op de afdeling strategische marketing en onderzoek, heb ik de opdracht gekregen om een marktonderzoek dat in 2009 door UniPartners is uitgevoerd te vernieuwen. Hierbij lag de nadruk om de trends en ontwikkelingen, doelgroep en catchment areas.

Verloop opdracht:
De opdracht is goed verlopen ik heb het rapport goed kunnen afronden binnen de gestelde deadline. Het was wel moeilijk om sommige informatie te achterhalen. Er zijn niet altijd nieuwe gegeven bekend, dat is lastig als je die wel nodig hebt om een zo compleet mogelijk rapport te kunnen maken. Maar uiteindelijk heb ik het rapport goed kunnen afronden en heb ik er ook positieve feedback op gehad.

Competentie 2: Visie

Situatie: Tijdens mijn stage bij de Efteling op de afdeling strategische marketing en onderzoek heb ik een marktonderzoek uit 2009 moeten vernieuwen. Tijdens het maken van het onderzoek heb ik verschillende trends en ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie bekeken. Als ik vragen over iets had kon ik terecht bij mijn stagebegeleidster Lieke van Heel. Het doel was om het rapport te updaten zodat het ook voor dit jaar weer goed gebruikt kon worden. Omdat sommige informatie niet of erg moeilijk te vinden was, heb ik er soms lang over gedaan om sommige hoofdstukken af te ronden.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om relevante trends en ontwikkelingen binnen en buiten de branche in kaart te brengen. Ik moest de nadruk leggen op de trends en ontwikkelingen die in de toekomst doorzetten (vergrijzing, betekenis i.p.v. belevenis, social media etc.) Daarnaast heb ik een vergelijking gemaakt van cijfers uit 2000 t/m 2011 (bevolkingsgroei, bezoekersaantallen, vrijetijdsbestedingen etc.) Er werd van mij verwacht dat ik het rapport zo volledig mogelijk zou maken.

Acties: Ik ben me eerst gaan oriënteren op de trends en ontwikkelingen die nu spelen en die ook erg actueel zijn. De vergrijzing is een trend die iedere branche gaat treffen, zo ook de vrijtijdsbranch. Ik ben me verder gaan verdiepen in deze trend en heb heel wat rapporten over 50-plussers gelezen. Uiteindelijk heb ik deze trend uitvoerige beschreven in het rapport en daarnaast heb ik een paar aanbevelingen gedaan. Zo kan de Efteling bijvoorbeeld heel slim inspelen op deze trend door speciale toegangsbewijzen voor 50-plussers te introduceren. Wat ik ook tegen ben gekomen is dat 50-plussers nog steeds willen leren. De Efteling kan hier ook op inspelen door speciale rondleiding door het park te geven met een gids die ze alles verteld over het park zelf, de attracties en de natuur. Ook verassing en gratis is een trend die erg populair is op dit moment. Consumenten vinden alles wat gratis is leuk, ze zoeken hier ook naar en ze willen er ook best wel wat voor terugdoen in de vorm van een goede review op een site. Ook dit is een trend die de Efteling in de toekomst kan gebruiken om het imago nog beter naar voren te brengen. De trend doneren en sympathiseren is ook een trend waar de Efteling goed op kan inspelen. Merken zullen in toenemende mate moeten geven, doneren, sympathiseren en betrokkenheid tonen in plaats van alleen maar te verkopen en ‘binnen halen’. Consumenten vinden dat bedrijven aandacht moeten hebben voor maatschappelijke belangen, goede doelen en zich betrokken moeten tonen. Sociaal ondernemen wordt een manier om consumenten aan het bedrijf te binden. De Efteling kan hier op in spelen door de belevenis/cadeaubonnen te verkopen en een bepaald percentage van de opbrengst te doneren aan een door hun uitgekozen goede doel. Of het geld steken in maatschappelijke projecten.
Ik heb de structuur van het oude rapport aangehouden om zo een overzichtelijk rapport te maken. Ik heb gebruik gemaakt van het Trendrapport Toerisme en recreatie om de relevante trends en ontwikkelingen op te zoeken. Ik ben ongeveer 2 maanden bezig geweest met het maken van het rapport. Ik heb de situatie beëindigd door het rapport in te leveren bij mijn stagebegeleidster (Lieke van Heel)

Resultaat: Doordat ik de structuur van het oude rapport had aangehouden werd het een mooi en overzichtelijk rapport. Ik kon alles goed onderbouwen wat in het rapport stond omdat ik allemaal betrouwbare bronnen heb gebruikt. Mijn stagegeleidster was erg tevreden over het rapport. Daarnaast was het voor mij heel leerzaam om dit rapport te maken omdat ik de trends en ontwikkelingen ook kon gebruiken voor mijn stageopdracht.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed gedaan heb. Wel vond ik dat het erg moeilijk was om sommige dingen goed te kunnen onderbouwen omdat je niet altijd zeker weet of iets betrouwbaar is. Maar uiteindelijk heb ik voor alles een betrouwbare bron kunnen vinden. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat het erg nuttig is om de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden. Ik kijk sinds ik het rapport heb gemaakt elke dag op sites (pretwerk.nl, Parkplanet.nl) om de laatste trends en ontwikkelingen in de vrijtijdsbranche in de gaten te houden.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten