donderdag 8 december 2011

Beurs 'Leukste dagje uit'

Bedrijf/opdrachtgever:
Ruby Kramer

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Samen met Ruby Kramer ben ik naar de beurs van het leukste dagje uit geweest. De beurs is bedoeld voor mensen die zich bezighouden met het (professioneel) organiseren van ‘leuke dagjes uit'. Daartoe behoren o.a. organisatoren van personeelsuitjes, schoolreisjes, dagtochten en touroperators. De beursvloer biedt een breed overzicht van attracties en diensten waarmee ingespeeld wordt op het verassen van de consument. Naast de (ToerNed) dagattracties zijn ook artiestenbureaus, attractieverhuurders en diverse ondersteunende diensten aanwezig. Een meerwaarde van deze beurs is het netwerk- en kennisprogramma. Diverse deskundigen komen uitleg geven over de achtergronden van de dagrecreatie.

Verloop opdracht:
Het was erg leuk om naar deze beurs toe te gaan, ik heb veel nieuwe mensen leren kennen. Ik ben naar deze beurs gegaan om te kijken of er bedrijven bij zaten waar ik graag wilde stage lopen in het vierde studiejaar. Ik heb veel nieuwe contacten op gedaan en heb ook veel bedrijven leren kennen waar ik nog nooit van gehoord had.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
                         1. Marktgerichtheid
                         2. Omgevingsbewustzijn

Competentie 1: Marktgerichtheid

Situatie: Op de beurs van ‘leukste dagje uit’ heb ik het congres ‘Help ik zit aan een route’ bijgewoond. Ook ben ik over de beurs gelopen en veel bedrijven binnen de vrijetijdsbranche gesproken. Ik heb verschillende contacten gelegd met bedrijven. Sommige van deze bedrijven kunnen potentiële stageplaatsen zijn in het vierde jaar. Ik ben samen met een oud student van de NHTV (Ruby Kramer) naar de beurs gegaan. Het doel was om contacten te leggen met bedrijven die op de beurs aanwezig waren en te kijken of er bedrijven tussen zaten waar ik in het vierde jaar zou willen stage lopen.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om het congres bij te wonen en om contacten te leggen met bedrijven uit de vrijetijdsbranche. Er werd van mij verwacht dat ik een professionele houding zou aannemen.

Acties: Ik heb voordat ik naar de beurs ging de site van ‘leukste dagje uit’ bekeken. Ik heb hier opgezocht waar het congres over zou gaan en welke bedrijven er op de beurs zouden staan. Het congres ‘Help ik zit aan een route’ was zeer interessant. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat sommige bedrijven inderdaad aan bijvoorbeeld een fiets of wandelroute vast zitten. Deze bedrijven moeten ervoor zorgen dat de gasten die dit bedrijf bezoeken de wandel/fietsroutes blijven bezoeken. De spreker gaf handige tips over hoe bedrijven dit zouden kunnen doen. Vooral social media en de technologische ontwikkelingen van tegenwoordig helpen hierbij. Zo kunnen bedrijven er zelf voor zorgen dat mensen terug komen naar de route door bijvoorbeeld GPS apparaten te verhuren zodat mensen vanaf dat punt een leuke fiet/wandeltocht kunnen maken.  Zo zorgen bedrijven ervoor dat de gasten terugkomen naar hun bedrijf. Ik ben door dit congres ook commercieel gaan denken omdat ik op dat moment bij een eetcafé werkte die ook aan een route vast zat. Ik heb deze informatie doorgegeven aan mijn toenmalige baas en deze heeft er ook iets mee gedaan. Hij bied op dit moment fiets en wandelroutes aan. Nadat het congres was afgesloten ben ik de beursvloer opgegaan om daar in contact te komen met bedrijven die voor mij interessant waren voor een eventuele stageplaats. Ik ben hier in contact gekomen met verschillende bedrijven en heb hier zoveel mogelijk informatie over verzameld. Zo heb ik met iemand van GaiaPark, Imagic B.V. en het beeld en geluid museum gesproken over eventuele stageplaatsen en afstudeeropdrachten. Aan het eind van de dag ben ik uitgenodigd door de organisator van de beurs Hans van Leeuwen om een hapje mee te eten samen met nog wat andere ondernemers. Ik heb van hem veel informatie gekregen over de trends en ontwikkelingen op gebied van dagattracties. Hij heeft me wat informatie gegeven over sites waar ik informatie kan vinden over trends en ontwikkelingen en over mogelijk stageplaatsen binnen zijn bedrijf.

Resultaat: Doordat ik me voor de beurs goed had voorbereid wist ik eigenlijk al precies welke bedrijven ik graag zou willen aanspreken. Ik heb alle bedrijven die ik graag wilde spreken (Toverland, GaiaPark, Imagic B.V.) ook gesproken. Het congres was erg verhelderend voor mij. Vooral omdat ik er nog nooit over na had gedacht dat er bedrijven zijn die vast zitten aan en route. Ik vond dit er interessant omdat ik deze informatie in de toekomst misschien kan gebruiken tijdens mijn stage of voor een project op school. Ook ben ik erg blij dat ik aan het eind van de dag werd uitgenodigd door de organisator van de beurs (pleisureworld) om mee te eten.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik heb veel informatie kunnen verzamelen over sommige bedrijven en over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van dagattracties. Ik heb veel bedrijven gesproken op de beurs en heb ook wat potentiële stageplaatsen gevonden.

Competentie 2: Omgevingsbewustzijn

Situatie: Op de beurs van leukste dagje uit heb ik veel bedrijven gesproken over hun bedrijf en de trends en ontwikkelingen daarbinnen. GaiaPark was bezig hun park helemaal opnieuw op de kaart te zetten. Dit was erg interessant om te horen hoe ze te werk gingen. Samen met een oud student van de NHTV (Ruby Kramer) heb ik veel bedrijven over hun vernieuwingen kunnen spreken. Het doel was om bedrijven te benaderen die voor mij misschien een mogelijke stageplaats hadden.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om zoveel mogelijk bedrijven te spreken die voor mij interessant waren. Ik wilde graag kijken of er bedrijven tussen zaten waar ik graag zou willen stage lopen. Er werd van mij verwacht dat ik me professioneel zou gedragen en dat ik de bedrijven die voor mij interessant waren zou benaderen.

Acties: Ik heb voordat ik naar de beurs ben gegaan opgezocht welke bedrijven ik graag wilde spreken. Op de beurs ben ik alle stands afgelopen en de bedrijven de ik interessant vond om mee te praten heb ik aangesproken. Bij GaiaPark heb ik een erg leuk en interessant gesprek gevoerd over de vernieuwingen binnen het park en wat er allemaal de komende jaren nog ging gebeuren.

Resultaat: Doordat ik me goed had voorbereid heb ik veel bedrijven die ik wilde spreken ook echt gesproken. Ik heb met veel bedrijven een erg interessant gesprek gehad (GaiaPark en Imagic B.V.). Ik heb ook van deze bedrijven een kaartje gehad en ik mocht ze benaderen voor een stageplek.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het erg goed gedaan heb. Ik ga de bedrijven waar ik een kaartje van heb gehad ook benaderen voor een stageplek in het vierdejaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten