donderdag 8 december 2011

Webtekst Wonderlijke Winter Koopavond

Bedrijf/opdrachtgever:
De Efteling

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ieder jaar wordt er een speciale koopavond voor abonnementhouders georganiseerd. Op deze avond krijgen de abonnementhouders 15% korting in bepaald winkels en is er een kleine ‘markt’ georganiseerd waar de bezoekers tegen zeer lage prijzen producten kunnen kopen. Om de mensen op de hoogte te stellen van deze avond moest er een webtekst geschreven worden. Deze tekst heb ik geschreven.

Verloop opdracht:
Ik heb samen met Lisanne van der Meer besproken wat er in de webtekst verwerkt moest worden. Ook heb ik wat teksten van voorgaande jaren in mogen zien zodat ik een beetje wist wat de opzet was. Daarna ben ik zelf aan de slag gegaan. Ik vind dat de opdracht goed is verlopen, de tekst die ik geschreven heb is ook gebruikt op de website.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1.       Schriftelijke communicatie

Competentie 1: Schriftelijke communicatie

Situatie: Voor de Wonderlijke Winter Koopavond moest een webtekst geschreven worden. De doelgroep was de abonnementhouders. Lisanne van der Meer heeft mij in dit proces begeleid. Het doel was om een zo duidelijk mogelijke webtekst te maken voor de abonnementhouders. In de tekst moest alle informatie verwerkt worden die de abonnementhouders nodig hadden om zich op te geven voor deze speciale koopavond.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om een webtekst te schrijven en na de uitvoering van de avond een stukje tekst te schrijven over het verloop van de avond. Er werd van mij verwacht dat ik een foutloze tekst zou aanleveren, die gelijk bruikbaar was, aan het team van internet zodat deze het op de website konden plaatsen.

Acties: Voordat ik ben begonnen met het schrijven van de tekst heb ik eerst met Lisanne besproken wat er allemaal in de tekst verwerkt moest worden, en hoe de opmaak er ongeveer moest uitzien. Lisanne heeft mij ook wat voorbeelden laten zien van teksten. Ik ben daarna zelf aan de slag gegaan om een tekst te schrijven. Ik heb hier ongeveer 2 dagen over gedaan. Tussendoor heb ik Lisanne een opzet laten zien en heeft ze wat feedback gegeven die ik daarna verwerkt heb. Nadat ik akkoord heb gekregen van Lisanne heb ik een briefing gepland met Harm van team internet. Ik heb hem uitgelegd hoe het er uit moest komen te zien en de tekst aangeleverd. Harm heeft vervolgens de tekst online gezet.

Resultaat: Doordat ik goed had gekeken naar de teksten van voorgaande jaren kon ik een goede eerste opzet maken voor de webtekst. Tijdens de tussentijdse bespreking had Lisanne wel een beetje feedback maar ze vond dat ik het goed had gedaan. Mijn tekst is uiteindelijk gebruikt om op de website te zetten. Ik heb positieve feedback gekregen van Lisanne, ze vond dat ik het goed had opgepakt.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik had nog nooit eerder een webtekst geschreven en vond het ook best moeilijk om te beginnen. Maar uiteindelijk is het een goede webtekst geworden want hij is ook echt gebruikt op de website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten