donderdag 8 december 2011

Workshop storytelling in praktijk.

Bedrijf/opdrachtgever:
De Efteling/Efteling academy: workshop storytelling in praktijk.

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Vanuit mijn stage bij de Efteling kreeg ik de kans om deel te nemen aan een workshop storytelling. Deze workshop werd gegeven door Mieke Bouma. In de workshop behandelde we storytelling in 12 stappen. Het was een zeer creatieve workshop want tijdens de workshop moesten we ons eigen verhaal schrijven aan de hand van de 12 stappen. Omdat we bij de Efteling het thema sprookjes hebben, moest het verhaal ook een sprookje zijn. Dit mocht gebaseerd zijn op een al geschreven sprookje, of op een eigen verzonnen verhaal. Tijdens de workshop hebben we oefeningen en praktische opdrachten uitgevoerd om tot een goed verhaal te komen.

Verloop opdracht:
Ik vond het een leuke en leerzame workshop. De workshop duurde een hele dag, maar er is geen moment geweest dat ik me begon te vervelen. Ik heb veel geleerd tijdens de workshop. Het heeft mijn creativiteit zeker gestimuleerd.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1.       Creativiteit

Competentie 1: Creativiteit   
Situatie: Tijdens de gehele workshop is de competentie creativiteit aan bod gekomen.  Veel sprookjes hebben dubbele lagen en meerdere betekenissen. We moesten vanuit verschillende invalshoeken naar sprookjes kijken en daar nieuwe betekenissen aan geven. Nadat we dat gedaan hadden moesten we zelf een sprookje kiezen en deze op een andere manier schrijven (moderner, enger, realistischer etc.). Dit deden we aan de hand van 12 stappen. Na elke stap hebben we een nieuw stuk van het verhaal geschreven. De workshop werd gevolgd door verschillende medewerkers van de Efteling, Efteling academy studenten, de directeur imagineering Olaf Vugts en Monique Hover. Het doel was om doormiddel van een creatieproces tot een nieuw verhaal te komen die alle 12 stappen bevatten. Ik heb het sprookje Raponsje gekozen en deze in de moderne tijd laten afspelen.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om vanuit verschillende invalshoeken naar een verhaal te kijken en op basis daarvan tot een nieuw verhaal te komen. Ook moest ik actief deelnemen aan het creatieve proces dat daaraan vooraf ging. Er werd van mij verwacht dat ik een actieve houding zou aannemen.

Acties: Omdat ik al erg enthousiast was om deel te mogen nemen aan deze workshop was de actieve houding natuurlijk niet moeilijk. Ik heb mezelf voorbereid om de week daarvoor naar de workshop storytelling in theorie te gaan. Zodat ik wel wist waar het over zou gaan als we het in de praktijk gingen brengen. Deze workshop werd gegeven door Monique Hover. Ik heb tijdens deze workshop veel informatie opgeschreven die ik de in de workshop storytelling in praktijk ook weer goed kon gebruiken. De workshop storytelling in theorie duurde een halve dag en de workshop storytelling in praktijk een hele dag. Ik heb de situatie beëindigd door mijn eigen verzonnen verhaal te presenteren aan de rest.

Resultaat: Omdat er tijdens de workshop weinig tijd was om een echt goed verhaal te schrijven, had Mieke Bouma bedacht dat we het laatste uur 1 verhaal zouden uitkiezen en deze helemaal gingen uitschrijven. De directeur imagineering, Olaf Vugts, mocht het verhaal uitkiezen dat we verder gingen uitschrijven en hij koos mijn verhaal, dit vond ik wel erg leuk. De situatie is beëindigd doordat we mijn verhaal beter hebben uitgewerkt met alle workshop deelnemers.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed gedaan heb. Ik heb me goed aan de 12 stappen gehouden die Mieke Bouma heeft uitgelegd en daar is een goed verhaal uitgekomen. Ik vond het vooral erg leuk dat mijn verhaal werd uitgekozen om verder uitgewerkt te worden. Ik zou de volgende keer in een vergelijkbare situatie niks anders doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten